http://web.archive.org/web/20160314165214/http://nc.jogger.pl/2010/01/12/arkusz-do-gry-w-kosci/
Swego czasu miałem przyjemność po raz pierwszy zagrać w kości - zabawa
bardzo mi się spodobała. Oczywiście natychmiast przyszedł mi do głowy
pomysł stworzenia .xls’a do przyśpieszenia samych obliczeń.
Zacząłem od sprawdzenia, czy przypadkiem już ktoś nie stworzył czegoś,
co sprostałoby naszym wymaganiom - oczywiście jest tego multum, jednak
nie wszystko jest takie, jakbym tego chciał.
Program Gadowe kości, którego autorem jest Grzegorz "GAD" Drozd,
prezentuje się całkiem ładnie, ale wolę mieć 100% wpływu na zasady gry -
kilka fajnych pomysłów wykorzystałem w moim arkuszu (choćby
fantastyczny pomysł dodatkowych figur, z żółwiem i krokodylem na czele.
Opis w samym arkuszu - komentarz do komórki opisanej jako MAX).
Innym źródłem pomysłów była strona [deefacto.pl.pl] oraz arkusz do gry w kości pana Piotra Palęckiego
- kilka rozwiązań części wizualnej i nie tylko, pochodzą właśnie z tego
arkusza (chociażby wykres postępu rozgrywki, który właściwie na nic nie
wpływa, jednak puste miejsce aż prosiło się o takie właśnie jego
wykorzystanie :D).
Trzecią stroną, dzięki której miałem z arkuszem sporo zabawy, jest [excelblog.pl]
Arkusz zawiera 5 makr, które służyły mi w czasie formowania komend -
zwijanie i rozwijanie kolumn i wierszy oraz zaznaczanie obszaru wyników
(5 makr); a także dwa makra od Nowej Rundy i Nowej Gry - pierwsze czyści
wyniki rundy, drugie dodatkowo także tabelę wyników generalnych, nazwy
rozgrywających i wykreślone figury; 10 makr odpowiedzialnych za
wpisywanie wyników danej rundy do tabeli generalnej (opis skrótów
klawiaturowych w arkuszu); makro włączające wykres czasu do zakończenia
rozgrywki; makra pozwalające poprawnie działać symulatorowi rzutów
kości. Główny arkusz zawiera też formułę odpowiedzialną za formatowanie zaznaczonego/aktywnego wiersza.
Poza wyżej wymienionymi aspektami, cała reszta została rozwiązana na
komendach, jeśli więc nie zdecydujesz się na włączenie makr, arkusz i
tak będzie działał wyśmienicie.
Same komendy zaś rozwiązane są tak, jak lubię, czyli kawa na ławę, z
łopatologiczną wręcz prostotą ich czytania nawet, jeśli ogląda się
arkusz po raz pierwszy - duża kontrola, chociaż może także odrobinę
„niewiedzy” :D, nie wstydzę się tego, nie jestem informatykiem (wtedy
nie robiłbym arkusza, a samodzielny program), lecz zapaleńcem.
Arkusz zabezpieczony jest arcytrudnym hasłem „1”, głównie w celu
ułatwienia nawigacji w przypadku użycia klawiatury (zaznaczenie komórki
przeskakuje tylko po odblokowanych polach). Jeśli coś jest nie tak, lub
zwyczajnie masz ochotę pomajsterkować przy arkuszu, śmiało - jeśli
stworzysz na bazie tego materiału jakieś cudo, miło by było o tym
usłyszeć/przeczytać.
Wspomniałem już o pomysłach zaczerpniętych z Gadowych kości (dodatkowe
figury), otóż nie tylko - praktycznie cały mój arkusz jest niejako
odmianą kości. Runda to pojedyncza kolumna (a nie tak jak w klasycznych
rozgrywkach: 3 kolumny), po której wpisujemy zajęte przez nas miejsce w
tabeli klasyfikacji, potem gramy kolejną rundę i tak dalej. Jest to
najbardziej grywalny moim (i moich znajomych) zdaniem układ. Pojedyncza
runda dla 6 osób trwa czasami 60 minut, więc nie wyobrażam sobie jednej
rozgrywki na trzech kolumnach. Równocześnie pozbyłem się w ten sposób
niezwykle frustrującego etapu klasycznej rozgrywki (czyli trzeciej
kolumny). Niektórym przypadnie to do gustu, innym nie, i dla tych
właśnie jest hasło „1” i do roboty, przerobić według uznania.
Staraliśmy się też czasami coś pozmieniać w bonusach, i takim oto
sposobem powstała kolumna bonusów, gdzie każdy może sobie bardzo łatwo
ustalić, ile dodatkowych punktów ma przypadać na każdą figurę. Zdarzały
się dni, kiedy wyjątkowo często wypadały nam fulle, wtedy mały update i
już bonusy hulają jak trzeba - powiedzmy, że to taki mały balans gry :D.
Wrzucam dosyć często aktualizacje, gdyż powoli gubię się w nowościach
:D, co powoduje konieczność wprowadzania szybkich poprawek. W kolumnie A
pojawiły się nowe miejsca na wstawienie (bądź wykreślenie), "x" -
dotyczy kryteriów maksymalnego postępu rozgrywki, który to wprowadziłem
ostatnio, ze względu na nagminne zapominanie o rzeczywistości podczas
zabawy :D. Istnieje możliwość określenia maksymalnej ilości rund jakie
stoczymy; lub wprowadzenia daty/godziny zakończenia rozgrywki, co
zaowocuje niezbyt przyjemnym dla oka (względy estetyczne - brak weny na
inną postać tegoż 'zdarzenia'), komunikatem.
Zmianie uległ także wykres pierścieniowy po lewej. Zewnętrzna jego
strona pokazuje teraz także zaawansowanie całej rozgrywki (ze względu na
określoną przez nas ilość rund jakie rozegramy). Czerwona część na
screenach obrazuje 'zablokowaną przestrzeń gry', w przypadku określenia
procentu maksymalnego postępu/ukończenia rozgrywki na mniej niż 1.
Wersja 5.6.043 została stworzona w wyniku potrzeby zabicia chwili :D - dodaje dwie funkcje:
1. Symulator kostki (zapewne nie będzie często używany, stąd nie
przypuszczam dalszego rozwijania tegoż dodatku). Włączenie następuje
poprzez makro [ctrl + f], pierwszy rzut kostką [ctrl + a], drugi [ctrl +
s], trzeci [ctrl + d], 'wyłączenie' symulatora [ctrl + g] - przypominam, że MAKRA muszą być włączone, inaczej będą obowiązywać standardowe funkcje skrótów excela. Symulator pokazuje także sumę oczek oraz dostępne figury.
2. Rozszerzenie wizualnej strony ograniczenia czasowego. Obecnie jeśli
wpiszemy datę i godzinę końca rozgrywki i uruchomimy skrypt [ctrl + h],
po chwili zaobserwujemy, że wykres całości rozgrywki zostaje z czasem
zapełniany przez czerwony pasek (wykres oprócz wizualizacji ograniczenia
maksymalnego ukończenia rozgrywki, uwzględnia także czas do jej
zakończenia).
----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- -----
Przykładowa rozgrywka.
Po uruchomieniu arkusza, w zależności od tego jaki poziom zabezpieczeń mamy ustawiony:
- makra mogą zostać całkowicie wyłączone;
- możemy otrzymać komunikat o tym, że makra zostały wyłączone z możliwością włączenia ich ręcznie
itd.
Zaleca się ustawienie poziomu zabezpieczeń na Średnie, to jest właśnie w
ten sposób, że za każdym uruchomieniem arkusza z makrami, dostaniemy
możliwość ich ręcznego włączenia.
Kiedy aktywujemy makra, możemy przejść do wpisania nazw graczy. Arkusz
automatycznie aktywuję odpowiednie kolumny. Następnie rzucamy kostkami
według standardowych zasad a wyniki wpisujemy w odpowiednie pola. Arkusz
wyświetla aktualnie wykonującego ruch gracza, co ułatwia zorientowanie
się, co też zostało jeszcze do wpisania. W przypadku, gdy nie chcemy
używać niestandardowych figur (parzyste, nieparzyste, krokodyl, oczko),
wpisujemy znak „x” przy danej figurze w kolumnie A (A11 do A23), co
spowoduje przyznanie jej wartości „0” i wyłączy podświetlanie.
Jeśli chcemy uruchomić licznik czasu, usuwamy znak „x” w komórce A41, a
następnie wpisujemy datę i godzinę planowanego zakończenia rozgrywki do
komórki B41 (format daty jak w B40) - przydatne, gdyż przy odpowiednich
warunkach człowiek zapomina o późnej godzinie ;D - bądź też określoną
liczbę rund w polu E40 (od 1 do 10), lub procent maksymalnego
zaawansowania rozgrywki E41 (od 0 do 1) - można zastosować różne
kombinacje kryteriów, to jest przykładowo: określoną godzinę i
maksymalnie 2 rundy.
Po określeniu kryteriów daty/godziny, stosujemy skrót [ctrl + h], co uruchomi wykres.
Można także włączyć „mini wykres”, usuwając znak „x” z pola A34; lub
liczbową wartość pozostałych minut, usuwając znak „x” z pola A33.
Po zakończeniu rundy (czyli po wpisaniu wartości wszystkich
nie-wykreślonych figur), stosujemy skrót [ctrl + q], co spowoduje
wpisanie wyników do pierwszej linii tabeli generalnej, oraz kolejno
[ctrl + n], co rozpocznie nową rundę. Po zakończeniu rundy drugiej,
wpisanie wyników do tabeli generalnej nastąpi poprzez skrót [ctrl + w]
(wpisanie wyników do drugiej linii tabeli generalnej), oraz ponownie
[ctrl + n] (rozpoczęcie nowej rundy).
Wpisanie wyników do trzeciej linii tabeli generalnej to skrót [ctrl +
e]; do czwartej [ctrl + r]; ... ; do dziesiątej [ctrl + p].
W arkuszu zrobiłem również symulator rzutu kostkami, uruchamiany poprzez
skrót [ctrl + f], wyłączany poprzez [ctrl + g]. Kolejne rzuty kostkami
to, [ctrl + a], [ctrl + s], [ctrl + d]. Po pierwszym rzucie możemy
określić, które wartości liczby oczek mają zostać wylosowane ponownie -
robimy to poprzez wstawienie znaku „x” pod określoną wartością liczby
oczek.
----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- -----
[ARKUSZ Kości saCOOL’a 5.6.098 - dropbox.com]
do wersji 5.6.098:
* drobne poprawki i udogodnienia;
* dodanie kolejnych buttoników (są już dla większości makr = praktycznie nie trzeba używać skrótów klawiaturowych);
* dodanie małej tabelki z układami figur w komentarzu do komórki G2 - ułatwia tłumaczenie zasad nowym graczom.
5.6.072:
* optymalizacja komend (wyrzuciłem masę zapętleń 'jeżeli', co odchudziło arkusz pod względem zasobo-żerności :D);
* odrobinę zmieniłem tabelę wyników generalnych.
To by było chyba na tyle, pozdrawiam wszystkich grających w kości.
Autor: saCOOL
Inspiracje/pomysły/rozwiązania: [gad.art.pl], [deefacto.pl.pl], [excelblog.pl]
Obrazki wrzucone ponownie (2017) ;)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz